مقاله منتشر شده در شماره ۱۳۳ ماهنامه ترابران مرداد ماه ۱۳۹۴ .
در حالیکه کرایه حمل کانتینر ۲۰ فوتی از بمبئی به بندرعباس برای مشتری از ۷۰۰ دلار در چند سال پیش به ۸۰ دلار رسیده است، هزینه واحد حمل هر کانتینردر این مسیر در حد ۳۰۰ دلار می باشد . کرایه حمل از دبی به بندرعباس که در اوایل سال ۲۰۱۴ برای کانتینرهای ۲۰ و ۴۰ فوتی به ترتیب ۳۰۰ و ۹۰۰ دلار بود به منفی ۲۰ دلار ( بله درست خواندید . یعنی اگر یک کانتینر ۲۰ فوت را جهت حمل پر نمائید نه تنها کرایه حملی پرداخت نمی کنید که از مجموع هزینه های محلی از قبیل THC و صدور بارنامه مبلغ ۲۰ دلار نیز تخفیف میگیرید ) و ۱۰۰ دلار سقوط کرده است .
کرایه حمل از شانگهای به اروپا نیز در ژوئن قبل برای کانتینرهای ۲۰ و ۴۰ از یک کنار به ۲۰۰ دلار سقوط کرد. و شاید همین اوضاع و احوال خراب توانست صد و هفتادمین ثروتمند دنیا را در هوای گرگ و میش این روزها که هنوز سایه تحریم ها برچیده نشده است با هواپیمای اختصاصی اش به تهران بکشاند تا پیش از دیگران نمدی برای کلاه خودش دست و پا نماید . آقای آپونته (Mr. Aponte ) پرزیدنت MSC دومین غول دنیای لاینر در خصوص همکاری در پسا تحریم هم با مقامات سازمان بنادر و دریانوردی و هم شرکت کشتیرانی ج . ا. ا در آخرین روزهای ماه رمضان به گفتگو نشست . چرا و تا کجا این اتفاق تداوم خواهد یافت مضمون پرسشی بود که یکی از اعضای انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در مجمع عمومی عادی سالیانه با هیئت مدیره طرح کرد و بیش از ۱۰۰ عضو حاضر دیگر عموماً مشتاقانه به پاسخ رئیس هیئت مدیره انجمن که مدیرعامل بزرگترین شرکت لاینر ایرانی میباشد گوش فرا دادند. هر چند پاسخ ایشان بدلیل کمی وقت تشریح بیشتری از وضع موجود بود . لذا از اُمید ملک خواستیم تا تحلیلی از اوضاع را برای آگاهی خوانندگانمان ارائه نماید که در پی می آید .
دسته بندی مطلب : مقالات